چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟

موفقیت در مدیریت سوپرمارکت

خرده‌فروشان مواد غذایی نسبت به گذشته رقابت بیشتری با هم دارند. برای همین باید توجه ویژه‌ای به مدیریت سوپرمارکت داشت. موفقیت در مدیریت فروشگاه مواد غذایی مستلزم توجه به جزئیات، دوراندیشی و رهبری عمل‌گرایانه است.

موجودی‌ها را به دقت مدیریت کنید

شاید پیچیده‌ترین جنبه مدیریت سوپرمارکت بحث کنترل و مدیریت موجودی‌ها باشد. اگر دقت کافی نداشته باشید، این بخش، جایی است که احتمال هدر رفتن پول در آن زیاد است. باقی ماندن محصولی که نتوانسته‌اید آن را به فروش برسانید و یا فاسد شدن آن قبل از فروش، باعث هدر رفتن پول می‌شود. با این حال، از طرفی هم نباید به دنبال این باشید که محصولی را بسیار کم سفارش داده و با زود تمام شدن آن به عنوان فروشگاهی که همیشه کمبود اجناس دارد، شناخته شوید. به دقت، میزان موجودی خود را پیگیری و میزان فروش خود را کنترل کنید. از نرم‌افزارها برای سازمان‌دهی اطلاعات و شناسایی روند فروش استفاده کنید، تا همیشه آنچه را که نیاز دارید، قبلاً تهیه کرده باشید. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مباحث مطرح در مدیریت موجودی سوپرمارکت مقالات مدیریت موجودی در سوپرمارکت و استراتژی کنترل موجودی کالاهای فاسد شدنی را نیز مطالعه کنید.

با تبلیغات مشتری‌ها را به فروشگاه خود جذب کنید

فروشگاه‌های مواد غذایی موفق، از تبلیغات نیز استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از تبلیغاتی مانند “فروش ویژه فقط در این هفته!” و یا کوپن‌ها، مشتری‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند.

قرار دادن کالاهای فصلی در میان محصولات فروش ویژه فروشگاه می‌تواند جمعیت بیشتری را به سمت فروشگاه جذب کند، برای مثال انواع بستنی، شربت و آبمیوه در تابستان می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مباحث مطرح در فروش کالای فصلی مقاله اهمیت برنامه ریزی فروش فصلی را نیز مطالعه کنید.

با تأمین‌کنندگان قبل از زمان اتمام موجودی در تماس باشید، تا فروشگاه دچار کمبود کالا نشود. برای هر نوع تبلیغاتی که استفاده می‌کنید، باید پول ازدست‌رفته در مقابل تخفیف کالاها را نسبت به تعداد مشتری‌های جذب‌شده، سنجش و بررسی کنید.

نیروی انسانی لازم برای پیشبرد انتظارات مشتری‌ها را استخدام کنید

کیفیت عملکرد کارکنان و تعداد آن‌ها برای موفقیت در مدیریت سوپرمارکت بسیار مهم هستند. افراد خوش برخوردی را که برای کمک به مشتریان مضایقه نمی‌کنند، استخدام کنید. ممکن است این بدان معنا باشد که شما مجبور شوید کمی بیشتر از حالت معمول خرج کنید، اما با توجه به نرخ‌های پایین محصولات برگشتی و افزایش مشتریان، این کار ارزشمند خواهد بود. کارکنان دارای چند مهارت، مثل انباردارها، زمانی که صف خرید کالا شلوغ می‌شود، می‌توانند افراد را بعد از بررسی خریدهایشان به سمت خروجی راهنمایی کنند و یا صندوق‌داران می‌توانند در هنگام کند بودن روند انبار کردن موجودی‌ها، وارد عمل شده و سرعت کار را بالا ببرند. یونیفرم‌ها و لباس‌های متناسب با فروشگاه را در نظر بگیرید تا مشتریان بتوانند به راحتی کارکنان را شناسایی کنند، حتی در صورت لزوم برای کارکنان از کفش‌های ضد لغزش استفاده کنید.

محیط خوشایند برای خرید مشتریان فراهم کنید

مهم این است که یک محیط منظم و خوشایند را ایجاد کنید تا مشتریان در آینده نیز به سوی فروشگاه شما بازگردند. فردی را مأمور مدیریت محصولات کنید تا بلافاصله هرگونه محصولی را که دچار مشکل شده است حذف کند. سرویس‌های بهداشتی را تمیز نگهداری کنید؛ کف‌پوش‌ها را جارو و پیشخوان‌های مربوط به بررسی خریدها را نیز  به خوبی سازمان‌دهی کنید. صندوقداران باید در صورت مشاهده هرگونه لکه و یا کثیفی در پیشخوان‌ها، برای رفع آن اقدام کنند. به طور کلی، پاکیزگی و زیبایی محیط سوپر مارکت باید اولویت برنامه‌های شما باشد.

بخشی از جامعه خود باشید

با جامعه خود ارتباط برقرار کنید. مراسم‌های خیریه برای اهدای مواد غذایی به مستمندان برگزار کنید. با مؤسسات غیرانتفاعی محلی همکاری کنید تا غذاهایی را که تا تاریخ انقضای آن‌ها، زمان کمی باقی مانده، به دست آن‌ها برسانید. به آنچه جامعه شما نیازمند آن است، توجه کنید. برای مثال ممکن است افراد در جامعه شما روی خرید محصولات محلی حساس باشند. موفق‌ترین فروشگاه‌های مواد غذایی، همیشه به آنچه جوامع خود نیاز دارند، توجه می‌کنند.

به اشتراک بگذارید