تبلیغات سوپرمارکت در عمل

مروری بر الزامات عملی چند ابزار تبلیغی پرکاربرد

نویسنده: جواد شهبازی | معاونت پخش شرکت پخش عقاب معتقد است متون تبلیغاتی بیشتر بر تئوری‌های تبلیغات متمرکز شده‌اند و از نظر عملی حرف کمتری برای گفتن دارند. او در این نوشته چهار ابزار تبلیغاتی پرکاربرد را شرح داده و برای به‌کارگیری مطلوب هرکدام نیز راهکارهایی ارائه داده است.

در مورد اصول و فنون تبلیغات بسیار گفته و نوشته شده است. کافی است در کتاب‌فروشی‌ها دنبال کتاب‌هایی با موضوع تبلیغات بگردید؛ خواهید دید که ده‌ها و حتی صدها عنوان کتاب تألیف و ترجمه با موضوع تبلیغات و ابعاد مختلف آن وجود دارد. ساده‌تر آن است که چنددقیقه‌ای در فضای اینترنت موضوعات مرتبط با اصول و فنون تبلیغات را جستجو کنید؛ مطمئناً از کثرت مطالب موجود شگفت‌زده خواهید شد. کتاب‌ها و مقالات موجود بسیاری از جنبه‌های تئوریک تبلیغات را پوشش داده‌اند. با تورقی در این حجم عظیم اطلاعات به‌خوبی می‌بینیم که تقریباً هر اطلاعاتی در مورد تئوری تبلیغات موجود و هیچ پیشنهاد یا نمونه عملی در این زمینه ارائه نشده است.

عدم توجه به راه‌کارهای عملی و ارائه مثال‌های عینی نقطه‌ضعف عمومی متون علمی تبلیغات و در مورد تبلیغات کسب‌وکارهای کوچک بخصوص سوپرمارکت‌ها بسیار بغرنج است. در مورد گام‌های طراحی کمپین تبلیغاتی، شیوه‌های اقناع، انواع تبلیغ و بسیاری دیگر ازاین‌دست فراوان سخن گفته شده و مطلب نوشته شده است اما کمتر کسی در مورد اینکه یک تابلوی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، چطور شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنیم، چطور پیامک ارسال کنیم و …. صحبت کرده است. به عبارتی در مورد اصول و فنون منابع بی‌شماری وجود دارد درحالی‌که در مورد ابزارهای تبلیغاتی و چگونگی به‌کارگیری آن‌ها منبع انگشت‌شمار است.

تابلو

تابلو یک فروشگاه علاوه بر نقش تبلیغی که بازی می‌کند، پیشانی آن و قسمتی است که علاوه بر مشخص کردن محل کسب‌وکار، شخصیت آن را نیز نمایش می‌دهد. چاپ کم کیفیت یک طرح نه چندان حرفه‌ای روی بنر با قابی نامتوازن و نصب‌شده به شکلی که کمترین گستره دید را می‌دهد چندان با یک کسب‌وکار باشخصیت و مسئولیت‌پذیر همخوانی ندارد. به این دلیل لازم است که قبل از هر چیز نگاهی به تابلوی سوپرمارکت بی اندازید و از خود بپرسید:

آیا تابلو الزامات برند سوپرمارکت شما از جمله نام، لوگو، رنگ، نوع قلم و شعار را رعایت کرده و در خود دارد؟ برخی اطلاعات و نشانه‌ها همچون شناسنامه سوپرمارکت شما هستند و حتماً باید در تابلو دیده شوند. مطمئن شوید که این دست اطلاعات حتماً در تابلو گنجانده شده باشد.

اطلاعات کافی چون شماره تلفن و ساعات فعالیت را در خود دارد؟ تابلو باید شامل اطلاعات ضروری باشد که احتمال می‌دهید مشتریان برای ارتباط با شما نیاز دارند. البته همیشه باید از شلوغ‌کاری و درج اطلاعات نالازم پرهیز کرد. به‌عنوان‌مثال احتمالاً شماره فروشگاه کافی بوده و نیازی به نوشتن شماره موبایل نباشد؛ یا اگر ساعات کاری شما همان ساعات معمول کاری است از درج ساعات آغاز و پایان خودداری کنید.

طراحی تابلو خوانا و جذاب است؟ آفت تابلوهایی که امروزه بر سردر بسیاری از سوپرمارکت‌ها می‌بینیم طراحی شلوغ، بی‌معنی و ناخوانا است. بسیاری تابلوها تصاویر زمینه‌ای دارند که دیده شدن اطلاعات تابلو را دشوار می‌کنند. مشتریان و رهگذران فرصت چندانی برای دقت در تابلوی شما ندارند، پس باید تابلو آن‌قدر ساده و خلاصه باشد که در کمترین زمان اطلاعات آن توسط رهگذر و مشتری عجول دریافت شود.

در چه مواقعی و از چه زوایایی تابلو به‌خوبی دیده می‌شود یا نمی‌شود؟ در ساعات مختلف شبانه‌روز که زوایای تابش نور تغییر می‌کند از زوایای مختلف تابلو را نگاه کنید و با تغییر زوایا و نور تابلو تلاش کنید به بهترین دید دست یابید.

تابلو از نظر کیفیت چاپ (در صورتی که چاپی باشد)، جنس، استحکام نصب و تمیزی در وضعیت مطلوبی است؟ گفتیم که تابلو پیشانی کسب‌وکار شماست پس آن را گرامی بدارید و تلاش کنید نهایت زیبایی، کیفیت و پاکیزگی را داشته باشد.

تبلیغات چاپی

با وجود پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و فراگیری روزافزون رسانه‌های مبتنی بر وب و موبایل، هنوز هم رسانه‌های چاپی -بخصوص در ابعاد محلی- از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. اگرچه رسانه‌های چاپی چون روزنامه‌های کثیرالانتشار در حال باختن قافیه به اینترنت و تلویزیون هستند اما در ابعاد کوچک همچون تبلیغات محلی هنوز چاپ تراکت، بروشور، برچسب و…. کارآمد و مفید است. سوپرمارکت‌ها ابزارهای چاپی گوناگونی را به کار می‌گیرند. نصب تابلوهای چاپی، درج برچسب روی قفسه‌ها و شیشه‌ها، کارت ویزیت، تراکت و بروشور تبلیغاتی و فاکتور نمونه‌هایی از این ابزارها هستند که یا در اصل تبلیغاتی هستند و یا جنبه‌های تبلیغی غیرقابل‌انکاری دارند. به‌عنوان‌مثال فاکتور در اصل یک سند مالی است اما فاکتوری که طرح و نام یک فروشگاه را دارد، برند آن را نیز تبلیغ می‌کند. ازاین‌رو است که رعایت نکات زیر در زمینه اقلام چاپی یک سوپرمارکت ضروری است.

  1. یک بار برای همیشه تکلیف طراحی اقلام چاپی خود چون فاکتور، سربرگ و تابلو را روشن کنید. برای این کار از مشاور خود کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که زیبایی و رسایی با شلوغ‌کاری و درهم‌ریختگی بی‌برنامه رابطه منفی دارد؛ به همین دلیل سعی کنید به ساده‌ترین شکل پیام خود را انتقال دهید.
  2. لیستی از چاپخانه‌ها داشته باشید که در کمترین سرعت بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. این لیست باید به تعدادی باشد که به راحتی با استعلام قیمت از آن‌ها بهترین قیمت را به دست بیاورید.
  3. بسیار دیده شده که سوپرمارکت‌ها برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ در محیط فروشگاه روی قفسه‌ها یا پشت شیشه کاغذهایی می‌چسبانند. متأسفانه این کاغذها معمولاً به زشت‌ترین شکل و با دست نوشته می‌شوند؛ حال آنکه با داشتن یک چاپگر ساده و ارزان می‌توان تمام این کاغذها را بدون دغدغه و به شکلی که ضربه‌ای به شخصیت کسب‌وکار نزند چاپ و نصب کرد.
  4. اگر قصد تبلیغ در نشریات محلی را دارید، ابتدا مطمئن شوید که این نشریات به‌خوبی در محله شما توزیع می‌شود. همچنین با کمی پرس‌وجو می‌توانید به میزان توجه مخاطبان به نشریه پی ببرید. توجه داشته باشید که اکثر آگهی‌نامه‌ها و نشریات اصولاً در همان روز اول دور انداخته شده و خوانده نمی‌شوند.
  5. چاپ تراکت، بروشور و دیگر اقلام کاغذی شاید در دسترس ترین و ساده‌ترین راه تبلیغ باشد اما اگر خلاقیت و هوشمندی را از آن کنار بگذاریم بیهوده‌ترین نیز خواهد بود. معمولاً تبلیغات چاپی به همان سرعت که پخش می‌شوند به سطل زباله و جوی آب نیز سرازیر می‌شوند زیرا که هیچ حرف جدیدی برای گفتن و هیچ مشوقی ندارند. این دست تبلیغات را به گونه‌ای طراحی کنید که در سریع‌ترین زمان مشوق آن درک شده و مخاطب را جلب کند. به‌عنوان‌مثال اگر درصد تخفیف در نظر گرفته‌اید، مخاطبتان اولین چیزی که می‌بیند اشاره به تخفیف باشد.

از موبایلتان نهایت بهره را ببرید

فناوری به همان اندازه که عرصه رقابت را شلوغ کرده پای گذاشتن در میدان رقابت را نیز ساده کرده است. موبایلتان دیگر تنها وسیله ارتباط بین فردی شما نیست. شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید و به راحتی با مشتریان خود در تماس باشید. فقط باید از یاد نبریم که هر ارتباطی قواعدی دارد بد نیست درزمینهٔ کار با شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و پیام‌رسان‌های اینترنتی چون تلگرام نیز نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  1. در فضای مجازی با نام و لوگوی سوپرمارکتتان فعالیت کنید نه نام تصویر خودتان؛ بسیار مهم است که همه چیز به نام سوپرمارکت تمام شود
  2. زیاده‌گویی و طولانی کردن سخن رابطه منفی با فهم مخاطب و درک پیام دارد، پس سعی کنید پیام‌های تبلیغاتی خود را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین کلمات بیان کنید؛ پیام‌های طولانی خوانده نمی‌شوند.
  3. تعدد پیام‌های ارسالی نباید به اندازه‌ای باشد که مخاطبان شما را آزار دهد. معمولاً اگر تبلیغات شما از حد معینی تجاوز کند مخاطبانتان را از دست می‌دهید.
  4. سوپرمارکت کسب‌وکار کوچکی است که با مشتریان خود رابطه مستقیمی دارد پس در پیام‌های خود از خشکی و رسمیت خودداری کنید و بر میزان صمیمیت بی افزاید. با این وجود همیشه مواظب باشید که مرز میان صمیمیت و بی‌احترامی را رد نکنید.
  5. از هشتگ های مناسب استفاده کنید. استفاده از هشتگ های مناسب این احتمال را که پست‌های شما توسط افراد بیشتری دیده شوند را افزایش می‌دهد.

پیامک

یکی از راه‌های کم‌هزینه و بسیار کارآمد برای تبلیغ در سطح محلی، ارسال پیامک است. شاید تصور کنید که ارسال این پیامک‌ها به قرارداد با اپراتورهای موبایل و انجام امور اداری نیاز داد؛ اما در حقیقت می‌توانید با جستجو در اینترنت انبوهی شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارسال پیامک انبوه پیدا کنید. این شرکت‌ها به‌سادگی به شما امکان می‌دهند که از طریق امکانات آنان اقدام به ارسال پیامک نمایید. این امکانات شامل آدرس سایت و نام کاربری و رمز عبور ویژه ایست که از هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید از طریق آن می‌توانید وارد پنل خود شده و اقدام به ارسال پیامک نمایید.

برای بهره‌وری بیشتر پنل بهتر است که بانکی از شماره تلفن محل جمع‌آوری کنید و به عنوان یک لیست همیشه در دسترس در پنل اضافه کنید. پنل های ارسال پیامک انبوه معمولاً علاوه بر امکان ارسال پیام به لیست موجود، این فرصت را در اختیار می‌گذارند که پیام را به افراد منطقه‌ای خاص، کد پستی‌های یک منطقه و یا یک آنتن موبایل در منطقه ارسال نمایید. مشترکین تلف همراه برای خرید سیم‌کارت معمولاً آدرس و کد پستی خود را به اپراتورهای موبایل می‌دهند. شرکت‌های ارسال پیامک به بانک اطلاعاتی این آدرس‌ها و کدها دسترسی دارند و از همین طریق شما می‌توانید تعیین کنید که یک پیامک در ساعتی مشخص برای چه تعدادی در چه محله‌ای یا رنج کد پستی ارسال شود. ارسال پیامک از طریق دکل موبایل هم می‌تواند متن موردنظر را برای تمام کسانی که در زمان تعیین‌شده در شعاع اثرگذاری دکل مخابراتی تعیین‌شده قرار می‌گیرند، ارسال نماید. تنها تفاوت این است که ارسال پیامک از طریق دکل معمولاً با تأخیری 48 ساعته صورت می‌پذیرد. این تأخیر به دلیل لزوم هماهنگی شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارسال پیامک با اپراتور مالک دکل است.

تمهیدات ارسال

اصولاً کسی که سفارشات مشتریان را به آن‌ها تحویل می‌دهد تنها مسئول انتقال نیست بلکه هم‌زمان نماد شخصیت برند شما و یک رسانه تبلیغاتی است. مدیران سوپرمارکت‌ها معمولاً برای دریافت سفارش برنامه‌های ویژه‌ای دارند اما جهت ارسال ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین ایده‌ها را عملی می‌کنند. برای اکثر ما ارسال سفارش‌های تلفنی، اینترنتی و… معادل نیرویی نه چندان حرفه ایست که معمولاً با پوششی ساده وظیفه تحویل سفارشات را بر عهده دارد. این شکل تحویل سفارش نه‌تنها نتیجه مطلوبی در تصویر برند شما ندارد بلکه  به‌شدت آن را مخدوش هم خواهد کرد. با توجه به این گفته‌ها بهتر است برای بهره‌برداری از ظرفیت تبلیغی امکانات ارسال سفارش اقداماتی انجام داد:

  • مسئول تحویل سفارش وارد حیطه خصوصی و محیط زندگی مشتریان می‌شود، در انتخاب او بیشتر از هرکسی دقت کنید و حتماً ملزومات کار چون ادب و آراستگی را به او آموزش دهید
  • لباس‌های مشخص با طرح سوپرمارکت شما هم اعتماد به کارکنان را می‌افزاید، هم به تکرار تصویر شما در ذهن افراد محل کمک می‌کند
  • وسایل نقلیه با طرح سوپرمارکت ، یک بیلبورد تبلیغاتی همیشگی است
  • انتقال سفارش ها در بسته‌بندی‌های ویژه سوپرمارکت، همچون یک تبلیغ عمل می‌کند که تا اعماق منزل مشتریان خواهد رفت.
به اشتراک بگذارید