مقایسه‌ی روند رشد صنعت پخش در ایران و دنیا

مقایسه‌ی روند رشد صنعت

امروزه سیستم توزیع کالا و خدمات در سراسر دنیا در حال رشد و توسعه است؛ به‌طوری‌که روزانه بر اهمیت صنعت توزیع کالا و خدمات افزوده می‌شود. تاثیر این روند، تنها منحصر به قیمت کالا و خدمات نیست، بلکه ممکن است منجر به تغییر ماهیت عرضه و تقاضا در داخل یا خارج از کشور شود.

با نگاهی اجمالی به تاریخچه‌ی سیستم توزیع کالا در دنیا، درمی‌یابیم که عمدتاً تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان کوچک و بزرگ، بازیگران و گردانندگان اصلی این سیستم بوده‌اند و در نهایت، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ (خرده‌فروشان و عمده‌فروشان) وظیفه‌ی عرضه‌ی مستقیم کالا یا خدمات را بر عهده داشته‌اند. با گذشت زمان و رونق این صنعت، نهادهای مذکور جای خود را به شرکت‌های تخصصی پخش دادند و نوع فعالیت آن‌ها تغییر کرد که این امر منجر به بهبود وضعیت سیستم توزیع کالا و خدمات شد. در همین راستا، فعالیت شرکت‌های پخش از سطح ملی و بومی فراتر رفت تا آنجاکه برخی از این شرکت‌های پخش اقدام به پخش زنجیره‌ای محصولات در اقصی نقاط دنیا نمودند. امروزه، شرکت‌های پخش در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا، پس از تحقیقات بازاریابی و با در نظر گرفتن فراوانی مصرف‌کنندگان کالا، اقدام به فروش و ارائه‌ی خدمات می‌کنند. برای مثال به ازای هر 1000 نفر مصرف‌کننده در کشور آمریکا ، 1.6 واحد صنفی توزیع کالا و در کشور آلمان به ازای هر 1000 نفر در حدود 9.4 شرکت پخش وجود دارد. همچنین در کشور ما حدود 950 هزار شرکت پخش و توزیع کالا به صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارد که فعالیت خود را در سراسر ایران توسعه داده‌اند.
شرکت پخش عقاب با کسب مجوز از انجمن صنعت پخش ایران، به پشتوانه‌ی 11 سال تجربه در زمینه‌ی فروش، تحقیقات بازار، تأمین کالا، انبارش کالا، پخش و توزیع محصولات غذایی فاسدشدنی، آرایشی_بهداشتی و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای بازار، به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های پخش در ایران فعالیت می‌کند. شرکت پخش عقاب، به علت تنوع فعالیت‌ها، واحدهای خود را توسعه داده که این امر در ارائه‌ی بهترین خدمات به مشتریان تأثیر بسزایی داشته‌است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های شرکت‌های پخش و توزیع کالا، انبارش و نگهداری محصولات است که متأسفانه در کشورمان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و واحدهای صنفی فعال در این صنعت، به‌صورت غیراستاندارد و سنتی اقدام به انبارداری کالا می‌کنند. این درحالیست که کشورهای توسعه‌یافته، با در اختیار داشتن فضای وسیع برای انبارداری کالا و در نظر گرفتن استانداردهای جهانی، اقدام به انبارش کالا می‌کنند. در همین راستا، شرکت پخش عقاب نیز پیشگام بوده و محصولات سبد پخش عقاب در فضایی نزدیک به 17 هزار مترمربع با درنظر گرفتن به‌روزترین متدها و استانداردهای جهانی، انبار و نگهداری می‌شوند.

سیستم توزیع کالای نامناسب، علاوه بر ایجاد هزینه‌های جانبی برای تولید، ممکن است اثرات منفی دیگری همانند ایجاد ترافیک، افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش ترددهای بی‌نتیجه و … را به همراه داشته‌باشد که باعث بروز تاثیرات منفی در ناوگان حمل‌ونقل و جریان‌های توزیع کالا می‌شود.

با رشد و توسعه‌ی صنعت پخش و زنجیره‌های تأمین کالا و خدمات، می‌توان بخش‌های تولیدی را رونق بخشید که باعث افزایش رفاه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود. برای دستیابی به این مهم، ابتدا می‌بایست در جهت رشد نظام توزیع کالا و خدمات گام برداشت و در جهت اصلاح آن تلاش کرد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان و تولیدکنندگان، پخش و توزیع گسترده‌ی کالا و دسترسی مصرف‌کنندگان نهایی به کالای مورد نیاز است.

شرکت پخش عقاب، برای دستیابی به سیستم فروش و توزیع بهینه و کارآمد، کلیه‌ی فعالیت‌های خود را در قالب نظام جامع مدیریت استراتژیک، پیش می‌برد. یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت پخش عقاب، پیشرفت صنعت پخش و توزیع کالا در کشور ایران است که برای تحقق آن گام برمی‌دارد. طراحی سیستم پخش مویرگی با سه‌لاین مجزا، پخش عمده‌فروشی، پخش شهرستان‌ها و پخش زنجیره‌ای کالا و صادرات کالا به خارج‌ از کشور، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های گسترده‌ی شرکت پخش عقاب است که با توجه به نیاز بازار و تولیدکنندگان، طراحی و اجرا می‌شوند.

به اشتراک بگذارید