فاز اول : تحلیل، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی

تعین استراتژی‌های توسعه محصول

در انتهای هر سال، استراتژی‌های توسعه محصول سازمان با توجه به مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده (تحقیقات بازار، نتایج بازاریابی، گزارش های مالی، فروش و فیدبک گیری و استراتژی‌های کلان توسعه تعیین شده در جلسه بازنگری مدیریت) تعین می‌شود. این استراتژی‌ها محتوی تصمیمات صورت گرفته جهت ورود محصولات جدید هر برند یا بهینه‌سازی سبد محصولات در سال آینده خواهد بود. این امر در موارد مقتضی و به تشخیص مدیریت عامل و در موارد برنامه‌ریزی نشده نیز می‌تواند صورت پذیرد.

دریافت اطلاعات اولیه از تأمین‌کننده

در این مرحله اطلاعات روشن، درست و جامع از تأمین‌کننده دریافت می‌شود. فرایند تولید، ویژگی‌های محصول، مواد تشکیل‌دهنده، حجم تولید و بسیاری دیگر از این دست در این مرحله مکتوب می‌گردد. این مرحله ازآن‌رو مهم است که شرکت پخش عقاب در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود مطمئن شود که محصولات فاقد استانداردهای مورد نظر این شرکت به سبد پخش وارد نخواهند شد. از سویی نیز، اطلاعات به دست آمده از این مرحله مواد خام طرح‌های بازاریابی را تشکیل خواهند داد که پس از ورود هر محصول به سبد پخش برای آن تدوین خواهد شد.

تدوین اهداف تحقیقات بازار و پیاده‌سازی فرآیند آن

واحد بازاریابی شرکت پخش عقاب به عنوان متولی امور توسعه سبد پخش و عضو اصلی کمیته توسعه سبد محصولات، ابتدا تمام اطلاعات در مورد برندهای کاندید ورود به سبد پخش را از منابع مختلف کتابخانه‌ای و افراد صاحب‌نظر دریافت می‌کند. پس از تجزیه‌وتحلیل کلیه اطلاعات به دست آمده، در این مرحله واحد بازاریابی مسائل اصلی برای شروع فاز تحقیقات بازار را تدوین می‌نماید. علاوه بر طرح مسئله از سوی واحد بازاریابی، فرایند تحقیقات نیز با همکاری این واحد و واحد تحقیقات بازار تدوین می‌شود. در نهایت واحد تحقیقات بازار با کنترل‌های دقیق و به‌کارگیری تیم پرسشگری تمام‌وقت خود وضعیت بازار را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند. نتیجه تحقیقات همچون مرحله قبل در تدوین طرح بازاریابی -به عنوان نقشه راه دیگر بخش‌ها و فرایندهای سازمان- استفاده خواهد شد.

ارزیابی منابع درون‌سازمانی

در این مرحله منابع مورد نیاز سازمان از نظر نیروی انسانی، انبار، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز پخش بررسی می‌شود. در صورت کمبود در هرکدام از این موارد شرکت پخش عقاب خود را متعهد می‌داند در اسرع وقت امکانات و منابع مورد نیاز برای تسهیل روند ورود هر محصول به سبد پخش و فروش آن را فراهم آورد. از این رو شناخت منابع درون‌سازمانی امری اساسی است که از بی‌برنامگی‌ها در آینده جلوگیری خواهد کرد. از جمله نیازهایی که در این مرحله ممکن است شناسایی شود، می‌توان به نیاز نیروی انسانی، ماشین‌آلات و حتی انبار مستقل یا لاین جدید پخش اشاره کرد.

در مورد تجربه‌هایی از این دست می‌توان به برند «هنکل» اشاره کرد. ارزیابی‌های صورت گرفته برای ورود این برند به سبد پخش عقاب نشان دهنده لزوم فراهم آوردن منابع اساسی در سازمان بود. به این منظور باید واحد مستقل پخش، انبار جداگانه و تجهیزات جدید فراهم می شد. ارزیابی ها و پیشبینی دقیق نیازهای سخت افزاری کمک کرد که پس از نهایی شدن قرارداد پخش عقاب و هنکل، کل فرایند تأمین منابع لازم و سازمان‌دهی آن‌ها کمتر از 25 روز به طول بی انجامد.

برگزاری کمیته توسعه محصول

در ادامه روند ورود یک محصول به سبد پخش، اطلاعات جمع‌آوری‌شده باید در کمیته‌ای تخصصی بررسی شده و محصول مورد نظر تأییدیه نهایی را دریافت نماید. کمیته‌ای که در شرکت پخش عقاب مسئولیت تأیید نهایی را به عهده دارد «کمیته توسعه محصول» است. کمیته توسعه محصول مشتمل بر مدیریت عامل، معاونت‌های بازرگانی، پخش ، فروش و طراحی و کنترل هولدینگ و مدیران بازاریابی، تحقیقات بازار، تأمین و مالی است. در این کمیته مدیر تأمین داده‌های جمع‌آوری‌شده از کل واحدهای سازمان را در قالب ورودی‌های کمیته ارائه می‌نماید و اعضا کمیته پس از بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های موجود نظر نهایی در مورد هر تأمین‌کننده را اعلام می‌کند.

استخراج برنامه جامع بازاریابی پروژه

پس از طی تمام مراحل ذکر شده برای ورود محصول به سبد پخش عقاب حال زمان آن رسیده که نقشه راه برای محصول مشخص شود. این نقشه راه به صورت «طرح کلان بازاریابی» توسط واحد بازاریابی و با تکیه بر اطلاعات به دست آمده از روش‌ها و واحدهای مختلف تدوین می‌شود. شرکت پخش عقاب تأمین‌کنندگان سبد را به عنوان شرکای تجاری خود می‌بیند. واحد بازاریابی تمام تلاش خود را به این نکته معطوف می‌دارد که طرح‌های بازاریابی بتواند منافع هر دو طرف این شراکت را تأمین کند. این طرح‌ها که توسط تیم واحد بازاریابی شرکت پخش عقاب نوشته می‌شوند، جامعیت ویژه‌ای دارند که تمام جوانب یک محصول شامل کیفیت ساخت، تبلیغات، فنون فروش و کلیه آمیخته بازاریابی را در بر می‌گیرد.