تفاوت رفتار خرید در خانم ها و آقایان

تفاوت رفتار خرید خانم‌ها و آقایان

جنبه‌های مختلفی بر رفتار خرید مشتریان تأثیرگذار هستند و یکی از این جنبه‌ها جنسیت مشتری است. رفتار خانم‌ها و آقایان در خرید متفاوت است، چرا که انگیزه‌ها و منطق آن‌ها در خرید با هم فرق دارد.

هر کسب‌وکاری نیاز دارد تفاوت رفتار خرید در خانم‌ها و آقایان را با توجه به تمایلات مرتبط با جنسیت افراد بشناسد و از این طریق در فروش موفق‌تر عمل کند. در ادامه به بررسی چند مورد از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

1) خانم‌ها و آقایان انگیزه‌های متفاوتی از خرید دارند

مطالعات نشان می‌دهند که مغز زنان و مردان از نظر فیزیکی تفاوت‌هایی با هم دارند. طبق مقاله‌ای که در ساینتیفیک آمریکن منتشر شده است، مغز خانم‌ها جسم پینه‌ای ضخیم‌تری دارد، این قسمت نیمکره چپ و راست مغز را به هم متصل می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود خانم‌ها برای حل سریع‌تر مسائل از هر دو نیمکره مغز خود استفاده کنند در حالی که مردها عمدتاً از نیمکره چپ مغزشان استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی نیمکره چپ مغز محاسبات منطقی و پردازش حقایق را انجام می‌دهد و نیمکره راست بخش غالب در پردازش و تفسیر تصاویر است. این تفاوت باعث شده است که رفتار خرید در زنان و مردان متفاوت باشد. آقایان خرید را بیشتر مثل یک مأموریت می‌بینند ولی خانم‌ها خرید را همچون یک اکتشاف می‌بینند.

آقایان در خرید فقط به دنبال کالای مطلوبشان هستند، در حالی که خانم‌ها از خود خرید لذت می‌برند. مطالعات نشان داده‌اند که دو نوع انگیزه برای خرید در افراد وجود دارد:

  • فایده‌گرایانه: در این حالت خریدار هدف خاصی از خرید دارد و فقط به دنبال آن است.
  • لذت‌گرایانه: در این حالت خریدار بیشتر به دنبال لذت بردن از خرید خود است.

انگیزه آقایان برای خرید، فایده‌گرایانه است، در حالی که خانم‌ها بیشتر انگیزه‌های لذت‌گرایانه دارند.

2) خانم‌ها به دنبال شکار و آقایان به دنبال خرید سریع و بدون زحمت هستند

در مطالعه‌ای که روی رفتار خرید آنلاین خانم‌ها و آقایان انجام شد مشخص شد که خانم‌ها برای خرید محصول صفحات بیشتری را بررسی می‌کنند، آن‌ها همچنین گزینه‌های مختلف موجود برای خرید را به طور کامل بررسی می‌کنند. خانم‌ها در فرآیند خرید مثل یک شکارچی عمل می‌کنند و تلاش بسیاری می‌کنند ولی آقایان خرید‌های سریع و بدون زحمت را ترجیح می‌دهند.

3) آقایان به برندها و خانم‌ها به کیفیت خدمات وفادار هستند

یک مطالعه که توسط دانشگاه اراسموس انجام شد نشان داد که وقتی مردان یک برند مناسب را پیدا می‌کنند و محصولی از آن می‌خرند که از آن راضی هستند به ندرت به فکر تغییر برند در خریدهای بعدی هستند و بیشتر تمایل دارند که به این برند وفادار بمانند. این امر بیشتر در مورد لباس، اتومبیل، خدمات مالی و لوازم الکترونیکی صدق می‌کند. در مقابل خانم‌ها فقط در صورت دریافت خدمات مناسب از سوی برند به آن وفادار خواهند ماند.

به همین دلیل است که برای بازاریابی محصول یا خدمات برای خانم‌ها بیشتر تأکید بر برقراری ارتباط مناسب با مشتری است ولی در بازاریابی برای آقایان بیشتر برجسته‌سازی مزایای محصول مدنظر است.

به اشتراک بگذارید