سیستم پخش کالاهای تندمصرف یا FMCG

سیستم پخش کالاهای تندمصرف یا FMCG

برای درک بهتر مفهوم کالای تندمصرف، بهتر است ابتدا تعریف کوتاهی از کالای مصرفی داشته باشیم. کالای مصرفی، کالایی است که پس از تولید، به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی می‌رسد. در واقع کالای مصرفی محصول نهایی فرآیند تولید و ساخت می‌باشد که پس از تولید در فروشگاه ها در معرض دید مصرف کننده‌ی نهایی قرار می گیرد. لباس، جواهرآلات، مواد غذایی، دو چرخه و لوازم خانه مانند یخچال و تلویزیون، همه مثال هایی از کالای مصرفی هستند. اما در مقابل لوله‌ی مسی، هر چند که طی فرآیند پیچیده تولید ساخته شده است، یک کالای مصرفی به حساب نمی آید زیرا پس از تولید برای ساخت محصولات دیگر به فروش می رسد.
کالاهای تندمصرف یا (FMCG (Fast Moving Consumer Goods، زیر مجموعه ای از کالاهای مصرفی هستند که نسبتا ارزان بوده و در زمان کوتاهی به فروش می رسند. اقلامی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات، نوشیدنی‌ها، برخی از داروها و… نمونه‌‎هایی از این کالاها هستند. این کالاها معمولاً عمر مصرف کوتاهی نسبت به سایر کالاها دارند و زودتر مصرف می‌شوند. به همین دلیل ، کانال‌های توزیع در رساندن مناسب و به‌موقع کالا به مصرف‌کنندگان نهایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کانال‌های توزیع، نقش بسیار مهمی در صنعت کالاهای تندمصرف یا FMCG ایفا می‌کنند. استفاده‌ی بهینه از کانال‌های توزیع در این صنعت باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان، دسترسی آسان‌تری به این‌گونه کالاها داشته باشند. مهم‌ترین وظایف کانال‌های توزیع در صنعت کالاهای تندمصرف یا FMCG به شرح زیر است:

  • برقراری ارتباط با عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و ارائه‌ی اطلاعات راجع به هر محصول.
  • تهیه‌ی بسته‌بندی، حمل کالا و سفارش‌گیری از مشتریان.
  • حمل و تحویل کالا از تولیدکننده به عرضه‌کننده و خرده‌فروش و درنهایت به مصرف‌کنندگان نهایی.
  • ارائه‌ی سبد کالای موردنیاز مصرف‌کنندگان با توجه به پیش‌بینی بازار آینده.
  • ارائه‌ی خدمات پشتیبانی.

امروزه، تولیدکنندگان به دنبال افزایش هماهنگی میان محصولات تولیدشده و روند بازار هستند. به‌همین دلیل، یکی از اساسی‌ترین نکات در پخش کالاهای FMCG، زمان تحویل کالا به مصرف‌کنندگان نهایی است. از سوی دیگر، عوامل مؤثری در بهره‌وری کانال‌های توزیع تأثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتست از: حجم بازار، مدت‌زمان فرسودگی محصول (عمر محصول)، نظم در توزیع کالا، حمل‌ونقل ارزان‌قیمت، شهرت برند، ارائه‌ی تخفیف برای توزیع‌کنندگان، حاشیه‌ی سود بالا برای عمده‌فروشان و خرده‌فروشان. شرکت پخش عقاب با دریافت اطلاعات اولیه‌ از تامین‌کنندگان کالا و تدوین اهداف تحقیقات بازار، همواره درصدد ایجاد فضایی مناسب برای عرضه‌ی کالا به مشتریان نهایی تلاش می‌کند. همچنین، با اجرای عملیات فروش بر مبنای برنامه‌ی جامع بازاریابی، تولیدکنندگان را از آخرین تغییرات در روند فروش محصولات مطلع می‌سازد.
شرکت‌های تولیدکننده‌ی کالاهای تندمصرف یا FMCG از نظر توزیع و پخش کالای خود ، 3 هدف اصلی را دنبال می‌کنند:

  • بیشترین حضور برند در بازار : مصرف‌کنندگان نهایی، با توجه به حضور فعال و پررنگ یک برند در بازار تصمیم به خرید آن می‌گیرند. هرچه این برند، در یک منطقه‌ی جغرافیایی حضوری پررنگ‌تر داشته باشد، مشتریان بیشتری به خرید آن محصول ترغیب می‌شوند.
  • کیفیت محصولات : یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های یک محصول، کیفیت آن است. مصرف‌کنندگان نهایی، پس از حصول اطمینان از تازگی و کیفیت محصول، اقدام به خرید آن می‌نمایند. همچنین، بسته‌بندی و ظاهر مناسب، تاثیر بسزایی در انتخاب یک محصول می‌تواند داشته باشد.
  • قیمت‌ تمام‌شده‌ی توزیع محصول: هزینه‌ی توزیع محصولات، تأثیر مستقیمی در قیمت تمام‌شده‌ی کالا دارد. بر همین اساس، پخش کالاهای تند مصرف یا FMCG یکی از مهم‌ترین بخش‌های مؤثر در قیمت‌گذاری کالا است. بنابراین، بهره‌وری توزیع کالا می‌تواند نقش اساسی در کاهش هزینه‌ها و دردسترس‌بودن کالاها در بازار ایفا کند

شرکت پخش عقاب با درنظر گرفتن اهداف اصلی صنعت پخش و توزیع کالا ، کلیه‌ی فعالیت‌های خود را از طریق نظام جامع مدیریت استراتژیک برنامه‌ریزی نموده و با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های خود از تحقیقات بازار، عملکرد خویش را به صورت مستمر در جلسات بازنگری ارزیابی می‌کند. همچنین با تعیین طرح های خرد بازاریابی و اهداف کوتاه‌مدت، برای تحقق اهداف استراتژیک خود بطور مداوم در تلاش است.
شرکت‌های تولیدی کالاهای تندمصرف یا FMCG می‌توانند کالاهای تولیدی خود را به سه صورت مختلف، در بازار عرضه نماید:

1- توزیع و پخش کالا به‌صورت مستقیم: کارخانجات و شرکت‌های تولیدی بزرگ که حجم وسیعی از کالا با برندهای معتبر را تولید می کنند، دارای شبکه‌ی توزیع مستقل هستند. این شرکتها مستقیما با پخش مویرگی، محصولات خود را به خرده فروشان عرضه می کنند. همچنین برای اطمینان از پوشش همه خرده فروشان در سطح کشور با عمده فروشان نیز در ارتباط هستند.

توزیع و پخش کالا به‌صورت مستقیم

2- توزیع و پخش کالا به‌صورت غیرمستقیم: این مدل، شامل واسطه‌هایی است که محصولات را به خرده‌فروشان عرضه می‌کند. عمده‌فروشان با خرید کالا و محصولات از تولیدکنندگان با قیمتی پایین‌تر، به سوددهی می‌رسند و این کار را معمولا از طریق تخفیف‌هایی انجام می‌دهند که به‌خاطر خرید در حجم بالا دریافت می‌کنند. خرده‌فروشان، پس از خرید عمده‌ی کالا از عمده‌فروشان، کالاها را به‌دست مصرف‌کننده‌ی نهایی می‌رسانند.

توزیع و پخش کالا به‌صورت  غیر مستقیم

3- برون سپاری کانال توزیع به شرکت‌های پخش: شرکت های پخش کالا می‌توانند کالاهای تولیدی را به خرده‌فروشان برسانند. یکی از مزیت‌های این روش، زمان رساندن کالا به مشتریان هدف است که در صورت مدیریت کارآمد شرکت پخش ، محصولات به‌ سرعت به خرده فروشان و مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.
شرکت پخش عقاب با به‌کارگیری پخش مویرگی تهران با سه لاین مجزا (شوینده- بهداشتی- غذایی) و 5 دپارتمان فروش مجزا توانایی پوشش حداکثری بیش از 22000 خرده‌فروشی شهر تهران و حومه و پوشش فروش در تمام استان‌های ایران را بر عهده دارد

برون سپاری کانال توزیع به شرکت‌های پخش

با توجه به روند روبه رشد و پیشرفت فناوری‌ درزمینه‌ی صنعت پخش کالا و محصولات، انتظارات از این صنعت، روزبه‌روز بالاتر می‌رود. همچنین، پخش کالاهای تندمصرف از حساسیت بالایی برخوردار است؛ چراکه شیوه‌ی پخش، زمان رساندن کالا و حضور فعال و پررنگ در بازار، باعث می‌شود تا یک برند در ذهن مشتری ثبت شود. درنتیجه، هرچه سیستم‌های پخش، موفق‌تر عمل کنند، فروش محصول در بازار نیز افزایش می‌یابد.
شرکت پخش عقاب، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های پخش در ایران، فعالیت خود را با توجه به نیاز بازار تنظیم می‌کند و در زمینه‌ی پخش و توزیع کالا (از جمله، کالاهای تندمصرف یا FMCG) پیشگام است. همچنین، با هدف بهینه‌سازی سیستم‌های پخش و توزیع، سعی دارد تا با استفاده از آخرین متدهای روز دنیا، رضایت مشتریان و مصرف‌کنندگان را فراهم آورد.

به اشتراک بگذارید