لزوم ایده پردازی و خلاقیت در محیط کار

دکتر کیما انصاری در این نوشته کوتاه یکی از مشکلات اصلی صاحبان سوپرمارکت را روزمرگی و تکراری شدن اوقات و فعالیت‌های آنان می‌داند. او راه برون‌رفت از این مشکل را ایده پردازی و دید خلاقانه می‌داند. در ادامه شرح دکتر انصاری بر وضعیت موجود و راهکارهای او را بخوانید.

شاید بسیار پیش آمده باشد که از روزمرگی‌های شغل خود خسته شده باشید. احتمال زیادی وجود دارد که هرچند وقت یک بار به دشواری‌های شغل اندیشیده باشید. بسیاری از همکاران شما هم‌اکنون به فکر تغییر شغل خود هستند. در بدترین حالت این جملات توصیفی از آنچه هرروز بر شما می‌گذرند هستند. به‌راستی ایراد کار کجاست؟ آیا شغل شما درآمد کافی ندارد، یا درآمدی که دارید به اندازه زحمتتان نیست؟ آیا سوپرمارکت داری شغلی سطح پایین است، یا اینکه هیچ‌کس آن را سطح بالا ندیده است؟ بسیاری دیگر از این «آیا»های بی‌پاسخ هست که در مواجهه با یک مغازه‌دار محلی باید پرسید.

آیا از شغل خود خسته شده‌اید؟

به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل کسب‌وکارهای سوپرمارکتی یکنواختی و تکراری بودن امور است. روند فعالیت‌ها در چنین فروشگاه‌هایی سال‌هاست بدون هیچ تغییری به همان شکل اولیه خود ادامه دارد. کمتر کسی در حوزه کسب‌وکار سوپرمارکت ایده‌ای جدید می‌دهد و طرحی نو درمی‌اندازد. یک شاگرد مغازه، سال‌ها شاگرد خواهد ماند و تا زمانی که خود اقدام به تأسیس سوپرمارکت نکرده همان شاگرد است، با همان فعالیت‌های تکراری؛ او هیچ‌وقت خود را به عنوان کارشناس سوپرمارکت نخواهد دید. به همین منوال مغازه‌دار هم نهایت تصور از خود را فروشندگی می‌بیند و هیچ‌گاه به خود نام مدیر یک کسب‌وکار را نمی‌دهد؛ چرا؟

خود را در چه جایگاهی می‌بینید؟ بقال؟ یا مدیر یک کسب‌وکار خرده‌فروشی؟

پاسخ این چرا را باید در عدم ایده پردازی جست. صاحب یک سوپرمارکت معمولاً هرچقدر هم که درآمد داشته باشد، به اشتباه و مطابق قالب‌های فکری شغل خود را دارای ارزش ایده پردازی نمی‌داند. خلاقیت سرکوب‌شده یک فروشنده و مالک سوپرمارکت است که در او احساس خمودگی و ناچیز بودن را دامن می‌زند. شما تا کاری جدید را انجام ندهید، تا ابتکاری به خرج ندهید، باید با افسردگی کاری کنار بیایید. خلق کردن و نو شدن است که به هر شخصی در هر جایگاهی احساس طراوت خواهد داد. درآمد هرچند هم که افزایش یابد، نمی‌تواند پویایی فردی و گروهی را تضمین کند؛ عدم پویایی نیز دیر یا زود درآمد را کاهش خواهد داد؛ پس درنهایت هر مالک سوپرمارکتی که در فکر طرح‌های خلاقانه نباشد راهی جز شکست نمی‌پیماید.

عدم خلاقیت و نوآوری مساوی افسردگی و شکست است

حال سؤال این است، چه کار خلاقانه‌ای می‌توان در یک سوپرمارکت انجام داد؟ پاسخ به این سؤال ساده است؛ هر کاری که هم شما و هم مشتری‌های شمارا شادتر کند. با نگاهی به نمونه‌های موفق در کشورهای پیشرفته می‌توان بسیاری از نمونه‌ها را دید که هرکدام می‌توان سرمشقی برای یک سوپرمارکت ایرانی باشد. اندکی جستجو در فضای مجازی کارآفرینانی را به ما معرفی می‌کند که با یک ایده خلاقانه توانسته‌اند به چنان موفقیتی دست یابند که به سرعت شعب جدیدی برای مشتریان مشتاق خود تأسیس کنند. یکی فضای فروشگاه خود را با گل‌های طبیعی آراسته و دیگری فروشگاه 24ساعته بدون فروشنده را تأسیس کرده است. خلاقیت به شکل فروشگاه یا نوع فروشنده‌ها ختم نمی‌شود، یکی از فروشگاه‌ها استاندارد چیدن محصول خود را ابداع کرده که باعث می‌شود مشتری آسان‌ترین و بهترین تجربه خرید را با توجه به سن و جنسیت خود داشته باشد. اگر بخواهیم نمونه‌های خلاقانه را بررسی کنیم، این کار خود نیازمند فرصتی دیگر است که در این نوشته امکان آن نیست.

خلاقیت شما و مشتریانتان را شادتر خواهد کرد

شما چه خواهید کرد؟ پاسخ دشوار نیست. می‌توانید نیمکت‌هایی تعبیه کنید که در صورت نیاز مشتریان شما بتوانند روی آن بنشینند و استراحت کنند. می‌توانید امکان نوشیدن یک چای یا آب خنک را به مشتریان بدهید، باور کنید هزینه یک چای در مقابل احساس خوبی که به مشتری دست خواهد ناچیز است. شماره مشتریان ویژه خود را به همراه تاریخ تولدشان یادداشت کنید و در آن روز برای آن‌ها پیامک تولد بفرستید. چرا که نه؟! حتی می‌توانید از آن‌ها دعوت کنید برای دریافت هدیه کوچکشان فردا به شما حتماً سر بزنند. شاید بسیاری از مالکان سوپرمارکت‌های کوچک با خود بی اندیشند که این طرح‌ها با امکانات و فضای آن‌ها همخوانی ندارد. باید گفت که نیازی نیست شما حتماً طرح‌های ذکرشده را پیاده کنید، هر کس باید طرح خلاقانه خود را داشته باشد. ممکن این طرح، اهدا یک آب‌نبات‌چوبی به کودکان همراه مشتری‌ها باشد.

خلاقیت و نوآوری لزوماً نیازی به امکانات و هزینه زیاد ندارد

ایده پردازی و خلاقیت تنها برای به دست آوردن رضایت مشتری نیست. این کار باعث می‌شود که صاحب کسب‌وکار از خویشتن و کاری که انجام می‌دهد راضی‌تر باشد؛ خلاقیت باعث می‌شود شما حرفی برای گفتن داشته باشید و ایده پردازی به شما چیزی برای فرار از روزمرگی می‌دهد. خلاق باشید و از ایده‌های خود نهراسید؛ شما مدیر کسب‌وکار خود هستید، هرچند که این کسب‌وکار کوچک باشد.

به اشتراک بگذارید