چیدمان قفسه های سوپرمارکت و مرچندایزینگ

مرچندایزینگ و چیدمان قفسه های سوپرمارکت

مرچندایزینگ مربوط به نحوه ارائه محصولات است و به مشتریان کمک می‌کند، آنچه را که می خواهند پیدا کنند و همچنین آن‌ها را برای خریدهای بیشتر تشویق می‌کند. مرچندایزینگ به شما کمک می‌کند تا چیدمان قفسه های سوپرمارکت را به بهترین شکل انجام دهید و دقیقاً مشخص کنید که کدام محصول، کجا قرار گیرد.

مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ شامل فرآیند طراحی چیدمان قفسه های سوپرمارکت و نمایش بهتر محصولات برای به حداکثر رساندن فروش و ایجاد تجربه‌ای هیجان انگیز برای مشتری است. مرچندایزینگ از نظر علمی توضیح می‌دهد که رفتار مشتریان یک فروشگاه چگونه است و چطور می‌توان با ارائه متفاوت محصولات، تجربه خرید مطلوب را به مشتری ارائه داد.

برنامه‌ریزی چگونگی ارائه محصولات و کالاها در سوپرمارکت

بسیار مهم است که زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی چیدمان قفسه‌های سوپرمارکت کنید، زیرا اگر این کار به درستی انجام شود، مشتریان شما همیشه، چند کالای اضافی را علاوه بر آن چه که برای خرید در ذهن داشتند، خریداری خواهند کرد. آن‌ها همچنین محصولات مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا می‌کنند.

در ادامه چند نکته کلی برای چیدمان قفسه های سوپرمارکت ارائه شده است که می‌تواند به افزایش فروش سوپرمارکت منجر شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهکارهای افزایش فروش سوپرمارکت را مطالعه کنید.

1) کالاهای پرمصرف را در انتهای فروشگاه قرار دهید

این امر مشتریان را مجبور می‌کند تا برای رسیدن به موارد پرمصرفی مثل، شیر، ماکارونی یا … از کنار همه موارد کم مصرفی که در قفسه‌های جلویی فروشگاه هستند عبور کنند. شما متوجه خواهید شد که مشتریان در طول مسیرشان همیشه یک یا دو مورد اضافی را که فراموش کرده بودند و یا از وجود آن بی اطلاع بودند، انتخاب می‌کنند.

2) مسیر را به سمت انتهای فروشگاه با کالاهای با حاشیه سود بالا پر کنید

آیتم‌هایی را که حاشیه سود بالایی دارند در مسیر قفسه کالاهای پرفروش که در قسمت انتهای فروشگاه شما وجود دارد، قرار دهید.

چیدمان قفسه های سوپرمارکت 2

برای مثال در تصویر مشاهده می‌کنید که دستمال توالت که حاشیه سود بالایی دارد در کنار مسیر قرار گرفته است. این نوع چینش همچنین یک یادآوری مناسب برای مشتریان است و به آن ها می گوید، چیزی را فراموش کرده‌اند، یا در حال اتمام موجودی آن در خانه هستند و باید بیشتر بخرند. این به معنی فروش بیشتر برای سوپرمارکت شما است.

3) محصولات فصلی را در جلوی فروشگاه خود قرار دهید.

در هر زمان از سال محصولات فصلی را در قسمت های جلویی فروشگاه خود قرار دهید. در غیر این صورت محصولات، حتی تا بعد از فصل فروش آن‌ها باقی مانده و شما چاره‌ای جز کاهش قیمت برای فروش آن‌ها نخواهید داشت. حالت بدتر این که، مجبور شوید همه را دور بیندازید؛ بنابراین بهترین کار، نگه داشتن آن در قسمت جلویی فروشگاه برای فروش بهتر آن‌هاست. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای مدیریت فروش فصلی مقاله اهمیت برنامه ریزی فروش فصلی را مطالعه کنید.

اگر کالاهای فصلی زیادی ندارید، اقلام حاشیه‌ای مانند آدامس، آبنبات و یا لوازم جانبی را در قسمت جلو قرار دهید. این مکان، جایی با احتمال بالا برای به فروش رفتن آن‌هاست.

4) محصولات و کالاهای عمومی را در قسمت های مشخصی از فروشگاه قرار دهید

این امر اجازه می‌دهد تا مشتریان با جایی که محصولات در فروشگاه شما واقع شده‌اند آشنا شده و ترتیب موارد مختلف را به ذهن بسپارند. شما می‌توانید سازماندهی فروشگاه خود را به شکل بخش‌ها و دسته‌های مختلف در نظر بگیرید، به طوری که مشتریان بتوانند با محل محصولات شما در فروشگاه آشنا شوند.

5) توجه داشته باشید که مشتریان همیشه هنگام ورود به سمت راست می‌چرخند

سمت راست فروشگاه، جایی است که مشتریان معمولاً پس از ورود به آن جا می‌روند؛ بنابراین یکی از فضاهای مناسب برای فروش است که باید به خوبی از آن استفاده شود. همیشه مطمئن شوید موارد حاشیه‌ای اما جذاب را در این سمت قرار داده اید.

این قسمت، که به عنوان «دیوار قدرت» شناخته می‌شود، محلی برای نشان دادن قدرت برند فروشگاه شماست. اقلامی که را جذاب‌تر هستند (نه لزوماً محبوب‌ترین‌ها) انتخاب کنید و بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا بیشتر با آن‌ها تعامل کنند.

6) هرگز مواردی که گمان می‌رود مورد سرقت قرار گیرند را در انتهای فروشگاه قرار ندهید

به طور معمول قسمت انتهایی فروشگاه‌ها ساده‌ترین مکان برای سرقت است، زیرا این بخش از پنهان‌ترین بخش‌های فروشگاه‌هاست. پس بهتر است چیدمان قفسه های سوپرمارکت به گونه‌ای باشد که اقلامی که احتمال سرقت آن‌ها می‌رود مانند لوازم آرایشی در نزدیکی صندوق و مناطق دیگری که به راحتی از نقاط مختلف فروشگاه شما قابل مشاهده است، قرار داده شوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که دید شما نسبت به انتهای فروشگاه مناسب بوده و یا در آنجا از دوربین‌های امنیتی استفاده کرده‌اید.

7) اقلام کم‌مصرف و حاشیه‌ای را در کنار صندوق قرار دهید

اطراف صندوق فروشگاه محل مناسبی برای فروش اقلام کم‌هزینه و یا حاشیه‌ای است که توجه مشتریان را قبل از ترک فروشگاه به خود جلب می‌کنند. شما می‌توانید این مکان را با مواردی مثل آبنبات، باتری، جوراب، لوازم جانبی آرایش مو و موراد مشابه پر کنید.

چیدمان قفسه های سوپرمارکت 3

این اقلام باید به شیوه‌ای قرار داده شوند تا روند بررسی خریدهای مشتریان را مختل نکنند، بنابراین سعی نکنید که روی میز و یا اطراف آن را بیش از اندازه با آیتم‌های مختلف پر نکنید. مشتریان باید فضای کافی برای قرار دادن حداقل 10 آیتم روی میز  داشته باشند.

جمع‌بندی

چیدمان قفسه های سوپرمارکت به گونه‌ای که تمام آیتم‌های موجود در فروشگاه را به نمایش بگذارد تا توجه مشتریان را به بهترین شکل جلب کند، دشوار است. به یاد داشته باشید که مهم‌ترین نکات مربوط به چیدمان قفسه های سوپرمارکت که توصیه می‌شود حتماً رعایت کنید قرار دادن محصولات هم‌گروه در کنار کم و قرار دادن کالاهای پرفروش در انتهای فروشگاه هستند.

 

به اشتراک بگذارید