مدیریت موجودی در سوپرمارکت

مدیریت موجودی در سوپرمارکت

در مدیریت موجودی حالت ایده‌آل این است که محصولات مناسب در زمان مناسب، در مقادیر مناسب و در شرایط مناسب سفارش داده شوند. به عنوان مثال کنترل و مدیریت موجودی در سوپرمارکت تضمین می‌کند که کالاها در شرایط مناسب و پیش تاریخ انقضا به دست کاربر نهایی می‌رسند. پیگیری و کنترل تاریخ انقضای کالا، نیاز به ایجاد خط مشی، برنامه‌ریزی، مستندسازی و کنترل سیستم دارد و نتیجه آن محافظت از سیستم در برابر ضایعات و ضررهای مالی ناشی از گذشتن تاریخ انقضای محصول خواهد بود.

پیشگیری از اتمام تاریخ انقضای محصولات و مدیریت موجودی در سوپرمارکت

  1. یک سیاست برای کنترل موجودی ایجاد کنید و آن را با تمام کارکنانی که با کالاهای فاسد شدنی کار می‌کنند، به اشتراک بگذارید. کلیه رویه‌ها و فرم‌های موردنیاز برای شناسایی، علامت‌گذاری و پیگیری را برای موجودی‌هایی که تاریخ انقضا دارند شرح دهید.مسئولیت‌های نظارت و روش‌های کنترل را تشریح کنید تا مطمئن شوید که ردیابی و کنترل مناسب، همان‌طور که مشخص شده، صورت می‌گیرد.
  2. شرایط نگهداری و ذخیره‌سازی کالا را در مشخص و بر رعایت آن نظارت کنید.برخی از محصولات فاسد شدنی نیاز به حفاظت در مقابل گرما، نور و یا سرما دارند. با تأمین‌کننده در تعامل باشید تا شرایط مطلوب ذخیره‌سازی را برای موجودی‌های دارای تاریخ انقضا ایجاد کنید.یکی از پیش‌نیازهای موفقیت در مدیریت موجودی در سوپرمارکت توجه به شرایط نگهداری و نظارت بر رعایت آن در بازرسی‌های کنترل موجودی است.
  3. تاریخ انقضای موجودی‌های فاسد شدنی را در تحویل موجودی بررسی کنید و این اطلاعات را به پایگاه داده محصولات موجود در فروشگاه و یا نرم‌افزارهای کنترل و مدیریت موجودی در فروشگاه اضافه کنید.
  4. از نشانه‌گذاری‌ها و یا برچسب‌های رنگی استفاده کنید تا به صورت بصری بتوانید زمان ورود موجودی‌ها را بررسی کنید.می‌توانید رنگ‌ها را بسته به شرایط و نیازهای هر محصول به صورت هفتگی و یا ماهانه تغییر دهید.
  5. انبارداری با سیاست اولین صادره از اولین وارده یا FIFO از اجزای مهم مدیریت موجودی در سوپرمارکت است. قفسه‌های انبار را طوری طراحی کنید که امکان استفاده از سیاست FIFO را داشته باشید.به عنوان مثال، قفسه‌های ذخیره‌سازی می‌توانند دسترسی دوطرفه داشته باشند تا از در دسترس بودن موجودی‌های قدیمی‌تر اطمینان داشته باشیم، برای مثال این قفسه‌ها می‌توانند از پشت پر شده و از جلو تخلیه شوند. در قفسه‌های یک‌طرفه از تابلوهای سفیدی استفاده کنید که نشان می‌دهند کدام دسته از محصولات باید زودتر به قفسه فروشگاه منتقل شوند.
  6. اطلاعات مربوط سری ساخت محصولات را بر روی کاربرگ‌های شمارش موجودی قرار داده و محصولات دارای شماره‌های متفاوت سری ساخت را به عنوان آیتم‌های جداگانه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است از محصول با کد 1550 به اندازه 100 واحد در انبار داشته باشید، اما 25 عدد از آن با شماره سری ساخت 12 و بقیه با شماره سری ساخت 30 باشند.از 1550-12 و 1550-30 به عنوان دو آیتم جداگانه در کاربرگ‌های شمارش استفاده کنید تا قدیمی‌ترین موجودی به راحتی شناسایی شود.
  7. کنترل تاریخ انقضا در مدیریت موجودی در سوپرمارکت بسیار مهم است ولی این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. بلکه باید به صورت بصری نیز از موجودی‌ها بازرسی کنید و مثلاً ممکن است بسته‌بندی محصولاتی که تاریخ انقضای آن‌ها فرا نرسیده است، دچار مشکل شده باشد و نیاز باشد آن را به تأمین‌کننده عودت بدهید.
به اشتراک بگذارید